Populaire berichtenRestauratie

Hans, gebouwd te 1922 als stoom sleepboot, tijdens de 2de wereld oorlog gekelderd en terug geborgen. Is 1951 hebben ze toch de stoom installatie er uit gehaald en is men naar MaK gegaan voor een dieselmotor. MaK had een kleinere motor voor gesteld, maar de reder wou de grootste die er in ging, en dat is deze MaK MS423 geworden, die met zen 6 cylinders een totale inhoud heeft van 166 liter, goed voor 360pk bij 340rpm

En toen geschiedde...Mayday Mayday Mayday !

Hans op zee

Een verslag van Mark Van Raes.

We hadden Navkid van Navionics aan boord, die zou ons komende van boven, onder Schiermonnikoog naar beneden sturen door de wadden, Onze  ondersteunende WhatsApp groep aan de wal raadde dit af omwille van de diepgang.
Dus, Noordzee verder af varen richting Den Helder. De zee begon vrij wild te worden, niks abnormaal, maar toch genoeg dat Hans het niet zo prettig vond (en wij ook niet echt) we begonnen water te maken, het vliegwiel van de motor sproeide de hele bilge in het rond, de machine kamer was een rollende ijspiste geworden, luik naast de schroefas open gelegd, daar nog een dompelpomp in gezet, maar ik had het idee dat we het niet onder controle gingen krijgen.

Hans maakt water

We zaten toen net een 4 tal kilometer uit de kust tussen 2 eilanden waarachter ook zandbanken lagen (dacht ik) we zagen een paar tonnen op de kaart, dus daar tussen gemikt om bewust te gaan droog vallen uit het wilde weer, om de situatie te stabiliseren en met opkomend tij weer te vertrekken.

Hans loopt vast op een zandbank.

Helaas zijn we zover niet geraakt en op ongeveer 1 mijl uit de kust vast gelopen op een zandbank, daar dus mayday opgeroepen en het knrm team kwam ons helpen, maar met het water een halve meter onder de waterlijn was dit een hopeloze zaak.

Wat te doen ?

Toen heb ik tegen de jongens gezegd om er mee te stoppen omdat het verloren moeite is en dat we gingen wachten om met de hulp van moeder natuur weer los te komen.
KNRM heeft ons instructies gegeven om op eigen kracht verder te kunnen maar in geval van nood mochten we terug contacteren.
Dus anker uitgezet.

Komen we los van de zandbank ?

De volgende ochtend met opgaande tij werd Hans in de zij door stroming gepakt en bleef telkens steken aan het anker, dit was niet meer binnen te krijgen door de grote kracht dat hier op stond.

Knrm weer opgeroepen met de vraag of ze een sleepje op de kop konden geven om het anker weer binnen te krijgen maar dat gingen ze niet doen.

KNRM bijstand of een BERGINGSBEDRIJF ??

Ik moest een bergingsbedrijf bellen.
Vervolgens hebben we vele rake klappen gekregen en merkten we dat de roerstand aanwijzer alle kanten uitsloeg op het ritme van geklop dat we in de kont hoorden, dus het idee: fuck, geen roer meer.
Terug opgeroepen dat we niet los kwamen en stuurloos lagen.

KNRM HELPT 

Na vele pogingen heb ik het anker afgeslepen want het was niet binnen te halen, hebben ze ons los gekregen en zijn ze alles beginnen nakijken.

Op eigen kracht naar Den Helder.

Tot onze verbazing was de stuur inrichting nog intact, motor gestart en zijn we op eigen kracht Den Helder binnen gelopen

Hans wordt opgehaald in Haarlem

Hans heeft behoorlijk wat water binnengekregen op de reis. Olieverversen was noodzakelijk. (10% water bij de olie)

Na opvullen met 210l verse olie kon Hans de reis hervatten.

Zondag 25 augustus kwam Hans toe in Tholen